דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסיכולוגיה של דיבור ESK - שיפור רטוריקה ומיומנות דיבור 

מאת    [ 24/09/2007 ]

מילים במאמר: 1163   [ נצפה 7302 פעמים ]

דיבור אינו מתנהל כך סתם מעצמו. הוא משמש אותנו כל יום, כל שעה וכל רגע. גם בינינו לבין עצמנו (ומוטב שנדע גם איך לדבר בינינו לבין עצמנו כדי שלא נעשה לנו כאב ראש ...) , אף בינינו לבין האנשים אשר מולנו ובשפע מצבים, זירות ותחומים. הדיבור לא אחת הינו הדבר המרכזי ביותר בחיינו. ולפעמים אף יותר מכסף. (ישנם גם מטבעות לשון...)

כדי להפיק את המקסימום מן הדיבור ומבחינות רבות מוטב יהיה לעצור כמדי פעם ולבחון אותו מאספקטים שונים, בדרכים עשירות המביטות בו והמסוגלות להעשיר אותנו ולבצע שיפור מתמיד שלו למטרות שונות .

מטרות הדיבור משתנות משיחה לשיחה וממצב למצב. לעיתים הוא המאפשר להגיב, לפעמים הוא היוזם את הדברים ובפעמים אחרות הוא המוסר מידע, מתאר דברים, מוביל רצון להשיג דברים או מחצין דברים שבתוכנו. כלומר, הוא נושא בתוכו דברים, מארגן דברים ומגיש אותם. למעשה יש במהלכו תיכנון, חשיבה על מה לדבר ולאחר מכן אף עיטוף של הדברים.

חישוביות הדיבור המתנהלת ביומיום, הכוללת בתוכה אף חישוביות פסיכולוגית של מה הכי נכון לומר, באיזה מצב וכיצד לנצח - שוחקת את הנפש לא אחת. על כן תחילתו של שיפור הדיבור הוא מהבנת מניעי הדיבור שלך.

מניעי דיבור

נכון וברור כי לכל בקשת התייחסות יש מניע בתוכך הממריץ את יציאת הדיבור החוצה ממך אל אוזני השומעים. אתה מרגיש משהו, מונע על ידי צורך כלשהו להוציא את הדברים ולא סתם מגיב. בשלב ראשוני של הבטה ביכולת דיבורך רצוי לנסות ולהבין מהם מניעי דיבורך. מדוע אתה מגיב על דברים בדרך בא הינך בדרך כלל מגיב (נוסחאות ווינמר) ומהיכן פסיכולוגית בתוכך מתפקדת "נקודת יציאת הדיבור". יש לומר שישנן עוד שתי נקודות נוספות בנוסף לנקודה המוכרת לך. על כך במאמרים המקצועיים (נקודת צירוף בטל"ר).

עיון במניעי דיבור עצמיים ושינוים לפי מידת הצורך מאפשרים תנועה חלקה יותר ובריאה יותר של פעילות הדיבור הפסיכולוגית. השחיקה העצמית הינה פחותה ומלוא תנועת גלגלי השיניים של הנפש מתבצעת באופן נעים יותר ונכון. אדם אינו אמור להשתמש בדיבורו באופן החוזר על עצמו ברוטינה והמתחיל כתוצאה מקיום נקודה קבועה משעממת של "תנע" דיבורי בתוכו. עדיפה על כך תנועה חופשית יותר ונוחה של החלפה לעיתים של דחף או מניע הדיבור.

אם תשימו לב , יש לכם תגובות אופייניות מאד של תחילת דיבור במענה לאנשים ספציפיים ואף במענה לגבי נושאים שונים . הדבר כרוך בהבנה פסיכולוגית של אישיותיכם אף ללא קשר לדיבור. אולם עיון מעמיק במיקום תחילת "ניצוצות" הניסוח בתוככם יחשוף עבורכם מלאכת מחשבת מרהיבה של מבט על ארכיטקטורת דיבורכם. ניצוצות תחילות זרימות התוכן הפנימיות הללו (המתחילים עוד בטרם הניסוח הגלוי והנמצאים בתוך ארבעת סוגי המחשבה המוכרים לפסיכולוגיה) הינם אבני היסוד של דיבורכם ולא אוצר המילים.

שימוש מוקפד במלוא מרכיבי השפה והדיבור

תחום נוסף של שיפור דיבור הוא השימוש הנכון בכל מרכיבי השפה. מיקצת מהם הינם : הגברת השימוש בפעלים הנכונים המתאימים ביותר לכל מצב ואף החזקים ביותר (המבהירים לשומע ביתר קלות ועוז את עיקר הדברים הנאמרים). הפעלים תופסים מקום נכבד ביותר בייצוג הדברים ולכן מומלץ להקפיד עליהם.

שימוש נכון בפעלים עשוי לחסוך מאמץ רב בהנעת הצד השומע ובייצוג הדברים בדימיונו. על ידי שימוש נכון בפעלים ניתן גם לחסוך התרוצצות ניסוח רבה ולמצותה לפועל אחד : לדוגמא - במקום לומר : הוא היה חייב  לנסות להוציא בעוצמה כל ....." ניתן לתמצת ולהגביר את יכולת הביטוי ולומר : הוא היה חייב לעקור " - זהו. באמצעות פועל אחד ביטאנו הכל.  הוא , לפי דוגמא אחרת : במקום לומר הוא רץ כל עוד נפשו בו - נוכל להשתמש בפעלים : ברח ונמלט. המשמעות חזקה הרבה יותר ומובנת.

שימוש בדוגמאות כמנוחה דיבורית

דבר נוסף הינו השימוש בדוגמאות. דוגמאות מהוות דרך נוחה להתמודד עם דברים לא נוחים באמצעות "הוצאתם " אל דוגמא. אולם מלבד זאת יש בעצם השימוש בדוגמאות גם פיתרון נהדר למנוחה ריגעית משטף קידוח הדיבור היומיומי. ובייחוד באמצעות שימוש בדוגמאות ציוריות. הן מרגיעות מאד ומאפשרות לשני הצדדים לבצע אתנחתא "אומנותית" מעט משטף הדיבור הממוקד. השימוש בדוגמאות מפעיל מאד את הדימיון ובהחלט מהווה הפסקה נוחה ובריאה של מאמץ הדיבור. נסו לשים לב לזאת. 

לגבי אוצר המילים

אוצר מילים מוסיף לא אחת לכיפיות הדיבור וליכולת לשלוף מילים מתאימות לכל מצב ביתר קלות. אולם לא זה העניין המרכזי שבשימוש באוצר מילים. אם תשימו לב לכך - הדיבור הוא למעשה בגדיכם הראשונים ביותר מעל הפסיכולוגיה (ומתחת לבגדי הבד). לכן, הם עוטפים אותכם ומראים אותכם לשומעיכם. ככל שתרצו להראות את עצמכם כפי שהייתם רוצים להראות את עצמכם כעטופים בבגדי בדי הניסוח והמילים ושתקפידו על כך - כך יראו אתכם וישמעו אתכם האנשים המאזינים לכם. אין הכוונה בהכרח רק לגובה דיבורכם אלא אף לשימוש במילים בעלות צליל מהנה יותר, נעים יותר ומעניין יותר. שימוש באוצר מילים מבצע יתרונות רבים קצת פחות מוכרים מאשר "העלאת גובה הדיבור". מילים מותאמות יותר לאהבתכם אותן, לצליליהן, ליופיין וליכולת עינוגן את האוזן - משרתות פיקנטיות של דיבור וחלקות שימוש בו - העולות לא אחת על הצורך ליצור דיבור גבוה.  

תשומת לב לתנועת הדיבור הכללית

דיבור מהווה בחירה על מה לדבר ואיך לנסח. גם אם אינכם שמים לב לכך - יש לכולכם נוסחאות קבועות של חזרה על הדברים. אדם המתמצא ב ESK (ניתוח דיבור מומחיותי) יחשוף את הנוסחאות הללו עבורכם ביתר קלות. למען פשטות העברת הרעיון בואו נאמר כך: כאשר אתם מדברים יש לכם תנועה אופיינית של דיבור הנע בין ניסוחים שונים שניתן למצותם לתנועות קוויות כלפי : הדברים, עצמכם, מהדברים אליכם או אל דברים אחרים, שיטות מעבר אופייניות בין רעיונות ועוד. על כך גם במאמרים המקצועיים. מה שכן, מומלץ בחום לנסות להרחיב את תנועת הדיבור אל מחוץ להרגשת התנועה הכללית שלו שהינה בדרך כלל צרה. נסו לבצע מהלכי דיבור נוספים שאינכם מכירים (העברת משקלי הדיבור על טכניקות ניסוח חדשות , שימוש במעברים ממשמעויות אל טכניקות העברת רעיונות בדרכים חדשות , שינוי מסלולי ניסוחי הגופים - ראשון , שני שלישי יחיד ורבים וכן הלאה). ככל שתקדישו לכך יותר תשומת לב תוכלו להתוודע לתחומי "חלל" אשר אינכם משתמשים בהם. הדבר המוצע להלן הינו מעט מסובך וניתן לכנותו "מסילות הדיבור" - דבר השונה מאשר נוסחאות ווינמר. למעשה הוא כולל בתוכו אסטרטגיות וטקטיקות דיבור שאתם משתמשים בהן כל יום ויום אף מבלי שתשימו לב לכך.

ידע תנועת הדיאלוגים

דיאלוגים מהווים לא אחת את גולת הכותרת של הצלחת הדיבור שהינו למעשה קשר בין שני אנשים כאשר הוא במיטבו. מלוא המתרחש בדיאלוגים (בין אם הם מזכירים איכות מן הסרטים או הפוך מכך ) חורץ התרשמות מכם, את התרשמותכם מאדם חדש וככלל, הדיאלוגים מניעים טוב יותר קידום עינינים ויוצרים כיווניות דיבור אל תוך עומקים משופרים. תנועת דיאלוג טובה רצוייה לכל אדם ורצוי להקדיש לידע ביצוע דיאלוג טוב זמן מוקפד ואיכותי.

דיאלוג טוב כולל מעבר מקיף ומלא על קווי שיחה רבים, מרהיב ביכולת שליפתו תכנים ומציב אתגר גם לטובי השולטים בשיחה. דיאלוג טוב מסב את תחושת השקטת הדעת כי אכן ננגעו כל העינינים הרצויים ובהתאמה לדרוש ודיאלוגים טובים מובחנים היטב מדיאלוגים גרועים.

 

לסיכום:

 

ככל שתשימו לב יותר לדיבורכם כך ייגדל הסיכוי שתפיקו ממנו הרבה יותר ולכל כיוון שתבחרו: הן ביניכם לבין עצמכם, הן כלפי חוץ והן לגבי מצבים שונים ומגוונים ביומיום. תחילת הענקת תשומת לב טובה יותר לדיבורכם, בין אם באופן מקצועי או באופן שימושי שיגרתי רגיל - תניב לכם התקדמות יפה ומעניינת שתבוא עם הזמן. לא רק בדיבור אלא אף ביחסיכם עם אנשים שונים. נסו לשים לב כמה דברים נמצאים בדיבורכם ומתרחשים כל יום. וודאי לא קל יהיה לקלוט אותם בבת אחת, אולם שימוש בהנחיות הקצרות המובאות פה וודאי יצית עבורכם את תחילת תנועת העבודה.

 

 

 

ממציא,
נולדג'וויזר - מנתח ידע ומפתח ידע (מלומד עצמי 13 שנה)
כותב מקצועי (חבר ארגון הכותבים הישראלי)
http://www.LiveCity.co.il/a/ark

http://www.sismart.co.il

http://www.winwrite.co.il








מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב